Warhammer online
Warhammer Online Warhammer Online je bezesporu nejočekávanější MMORPG hra tohoto roku. Sice existuje velká konkurence ve formě Age of Conan a StarGate či Huxley, lidé však většinou dávají přednost klasickým MMO před sci-fi a i Age of Conan zatím působí více než rozpačitě. Tento článek berte jako velké preview, ale zároveň zde najdete i naše první dojmy z hraní betaverze hry. Jde o kompletní informace o povoláních a zároveň o tom, jak se hra hraje. Dojmy z hraní berte s rezervou, protože v betě není mnoho věcí kompletních. Většinu vychytávek si Mythic schovávájí až do plné verze hry. Z obrázků se vám může zdát, že Warhammer Online (dále jen WHO) je podobný World of Warcraft (WoW). Pročtěte si však pořádně celý článek, shlédněte videa a zjistíte, že tomu tak není. Už základem je to, že svět Warcraftu vychází ze světa Warhammeru. Grafická podoba je naprosto odlišná (WHO nepůsobí tak barevně a komixově, i když teď ten rozdíl není tolik znát z důvodů nízké kvality grafiky). I skilly a povolání jsou dělaná naprosto odlišně. Zatímco Warcraft jde přímou čarou priestů, kteří jen léči a kouzelníků, kteří jen ničí, Warhammer je mnohem větší míchanice. Interface je sice WoW podobný, ale to je dáno standardem, který vznikl mnohem dříve (EverQuest, 1997), než se vůbec Blizzard rozhodl dělat MMORPG. Pokud se podíváte na screeny dwarfů, zjistíte jak moc Warcraft kopíroval ze světa Warhammeru. Samozřejmě, Warcraft byl do hry zpracován mnohem dříve, opomenout však nesmíme fakt, že svět Warhammeru vznikl v dobách, kdy u Blizzu o něčem jako jsou dwarfové ve WoW vůbec nepřemýšleli. On totiž i Blizzard připouští, že Warhammer byl jejich základem při stavbě světa Warcraftu. Warhammer je totiž mnohem starší než celý Blizzard, Warcraft nebo osobní počítače jak je známe dnes. Ohledně screenshotů a videí: jde o 2. fázi bety, grafika je na low a nejsou zapnuté žádné efekty. To je z důvodu již tak nízkého FPS, který je na průměrném hardware (Athlon64 3200+, 2GB ram, ATi x1950pro) kolem 20. Kdyby k tomu bylo možné zapnout zatím nedodělané efekty, výkon by šel k nule. Pokud jste nikdy v žádné betě nebyli a tudíž nevíte, proč jsou FPS tak nízko - jde o to, že všechny předměty, kouzla a činy ve hře obsahují ladící prvky. Pokud něco vykonáte, script uvnitř zjistí co se vykonalo jak a kdy, a odešle informaci jako bug report vývojářům. To je podstata betatestu. Hrát, hledat chyby a ty hlásit. Automatické reportování chyb samozřejmě žere výkon, na druhou stranu to zajistí kvalitní betatest. RASY Zlá strana - Armies of Destruction: obsahuje Chaos (chaotický Lid), Dark Elves a Greenskins (Orkové a Goblini). Dobrá strana - Armies of Order: obsahuje Empire (dobří Lidé), Dwarves a High Elves. Povolání - u většiny obrázků jsme raději volili artworky/kresby, které lépe navodí představu o určitém povolání. Některá povolání zatím nebyla v betě k dispozici a navíc grafika není dotažená k dokonalosti. Všimněte si jedné zvláštnosti. Narozdíl od jiných MMORPG, zde se neopakují povolání. Každá rasa má své povolání, která jsou nenahraditelná. Některá si jsou maximálně vzdáleně podobná. Dobro má léčitele s bojem nablízko (lidé) a na dálku (trpaslíci). Zlo ale nemá vyložené léčitele, spíše buffery pro podporu, nebo naopak debuferry se slabším léčením. Rozhodovat se tedy nebudete podle strany, ale podle povolání. To jistě způsobí řadu zlé krve mezi kamarády a rozštěpí nejeden spolek. Zároveň to znamená těžší vyrovnání povolání do PvP, což má být hlavní devizou hry. Empire (dobří lidé) Warrior Priest Witch Hunter Lovec čarodejnic je úhlavním nepřítelem strany Chaosu. Nenávidí temnou magii a jakékoliv čarodějnictví. Protože se moc Temného umění až příliš rozrostla za hranice Chaosu, hrají tito hrdinové v nynějších dobách ještě důležitější roli než kdy předtím. Lovcova hlavní motivace je odhalit a zničit klíčení. Klíčení Temna. K tomu využívají řadu taktik, aby oslabili nepřítele, který se snaží sejít z cestí Dobra. Pokud se cíl nepodrobí a nepřijme zpět učení Dobra, bude zatracen. Lovci jsou velmi dobří na blízko, zejména když přichází k cíli neprozrazeni. Lovci nejčastěji používají posvěcenou vodu, kruficixe, svatý popel a jiné relikvie pro zvýšení utrpení případných nepřátel. K přímému boji používá pistole, rapíry, louče a nože. Knight of The Blazing Sun Iron Breaker Pro hráče MMORPG: Jde o tanka s buffy pro partu. Hammerer Rune Priest The Swordmaster of Hoeth Archmage Magus Zealot Chosen Marauder Greenskin (orci a goblini) Black Orc Choppa Shaman Squig Herder Pro MMORPG hráče: Jde o Ranged Pet class. (Doufám že jste šťastní že sem píši tyhle krátké zkratky pro hardcore hráče které totálně zabíjí tyhle pěkné dlouhé popisky). Dark Elfové Witch Elf Sorceress Temní Elfové jsou přirozeně magická stvoření. Nicméně nepoužívají energii z Wind of Chaos v harmonii, naopak jej zneužívají ke svým temným rituálům. Tato forma magie se nazývá Dhar, někdo jí říká Dark Magic. Kouzla Temné Magie jsou velmi destruktivní a mohou prorazit jakoukoliv obranu. Cena za využití této magie je však vysoká. Pokud se Sorceress nepovede kouzlo udržet vyvolané a seslané na nepřítele, vrátí se zpět k vyvolávači s mnohem větším poškozením. Sorceress navíc nemají téměř žádný armor. Nepřítel v jejich blízkosti znamená smrt. Disciple of Khaine PvP Stejně kvalitní PvP má být i ve WHO. Mythic se snaží o maximální vyrovnanost povolání v PvP, protože PvP je dnes nejúspěšnější doplněk všech MMORPG. WoW servery se zaměřením na PvP praskají ve švech, protože když nemáte co dělat, jdete hrát PvP. Ve WHO však má být PvP myšleno tak, jak byl kdysi tento termín vymyšlen. Tedy žádné gankování při tvorbě questů. WHO bude mít stejně jako DaoC systém RvR. Tedy boje Realm vs Realm, konkrétně Dobro vs Zlo. Půjde o boje u hranic mezi dobrem a zlem. Engine je upraven tak, aby bez problému zvládal boje typu 200vs200, tak jako tomu bylo v DAoC. Samozřejmě tam mohou být i menší bojůvky, kdy skupinka potká skupinku. Kromě toho můžete k útoku či obraně využít hradby, katapulty a podobně. Typy RvR: PvE Kromě klasických skillů zde budou ještě speciální Morale Skills, které se objevují podle toho zda vyhráváte či naopak. Dále tzv. Player Tactics, což je možnost získat sílu v boji, stylem čím více bojujete, tím silnější jste. Zajímavostí je i to, že se model vaší postavy mění podle vašich skutků a síly. Například podle levelu dwarfům rostou vousy a orkům celé tělo. Kromě toho je možné si na oblečení nechat zobrazit emblém guildy, který si lze vyrobit malováním. Stejně tak je možné si pokreslit armor tak, aby byl zcela unikátní. Lokace Crafting Zatím nejsou známy žádné další podrobnosti, jen že crafting bude podobně jako v jiných dnešních hrách. Osobně si myslím, že půjde o jednodužší verzi ala WoW, nikoliv složitý crafting typu Vanguard, kde se musí více přemýšlet a je tam velká šance na ztrátu, pokud se postupuje špatně. První dojmy z hraní Sám osobě bych zvolil asi velmi originální povolání Engineer nebo Squirg Herdler. Bohužel nyní je v betě velmi špatně nastaven systém experience, takže není možné prozkoumat vyšší levely a začátek je u Engineera celkem těžký. Kromě autoattacku puškou máte jen AoE granáty, což je v solo bez tanka na nic. Obecně se mi ale WHO líbí. Je fajn, že šlo jinou cestou než WoW. Je více dospělý, ať již jde o stránku grafiky, tak i abilit classů a hlavně Chaosu a jejich temného světa. Hra využívá zaběhlých praktik, takže není zapotřebí si zvykat na novinky jako například v Tabula Rasa či Hellgate, má ale i řadu vylepšení. Například na minimapě vidíte nejen tečku vracení questu (a ta tam je, i když quest ještě není hotový), ale i tečka znázorňující možnost získání questu (podobná funkce byla nedávno přídána do WoW, kde se Blizzard inspiroval?). Stav poznáte podle barvy tečky a když na ní najedete kurzorem myši, ukáže se název questu a jeho stav. Další zajímavou věcí je to, že quest, který si nastavíte jako aktivní, se vám objeví na mapě. Prostě se zabarví lokace, kde se quest plní. Nemyslím přímo konkrétní bod, ale jen místo lokace, kde přibližně máte být. Kromě toho je ve hře celá řada knih pro různé zatím neodhalené speciality, jako jsou Morale skills. Co říci závěrem? Jde po dlouhé době o plnohodnotnou a originální MMORPG, která jistě vystoupí ze stínu online her, jako kdysi vystoupil World of Warcraft, nejúspěšnější MMORPG všech dob. I když je otázkou, zda si tyto dvě hry vůbec konkurovat budou. WHO je určeno spíše pro starší hráče (větší složitost hry, každý nedosáhne maxima), náročnost na HW bude také jistě o něco větší díky lepší grafice. Líbilo se mi, že jednotlivá povolání jsou velmi odlišná od běžně zajetých kolejí. Samozřejmě jsou zde stejné základní rysy, ale není to tak jednoznačné. Příklad: vě většině mmorpg, včetně WoW, může například priest jen léčit, nebo se přeučit na "kouzelníka", tady jde o klasického priesta, jak ho zná největší a nejstarší fantasy lore Warhammeru. Dokáže léčit, ale umí si i promlátit cestu sám. Stejně tak ostatní. Kdo kdy viděl bytost pohybující se ve stínech s dýkou v ruce, podobně jako rogue, ale zároveň kouzlící smrtící kouzla? To, že povolání nejsou specializována jedním směrem, je skvělá deviza. Warhammer Online má prostě skvěle našlápnuto a pokud se vše podaří, World of Warcraft to bude mít velmi těžké. Datum vydání hry je stanoveno prozatím na neurčito, na druhou polovinu letošního roku.
Výběr ras je ve světě Warhammeru celkem bohatý (7). Nenajdete zde žádné hovězí rasy, nebo naopak liliputy, jde o brutální řežbu dobra a zla. Warhammer = krev a smrad ze spáleného masa.
Bright Wizard
Je v podstatě nukleární zbraní v lidské formě. Házejí oheň na všechno. Jejich mottem je "Burn, Baby, Burn". Bright Wizards způsobují bolest, dokáží zapálit a spálit všechny nepřátele, bojují však hlavně na dálku. V herním žargonu by se tato rasa dala nazvat jako ranged nuker.
Jde o svatou pěst posvěcené Sigmarovy paže. Warrior Priesti jsou posílání do boje za účelem léčit zranění přátel, avšak kdo se opováží jít proti Sigmarovo (bůh priestů) slávě, bude se muset postavit svatým kladivům smrti. Dokáže bojovat na blízko kladivem, na dálku obtěžovat nepřítele Divine Jugments (Božské odsouzení - různé debuffy a dotky) a přitom léčit a buffovat své kamarády.
Jde o řád templářů sloužící kultu Myrmidia - Bohyně boje a ochránkyně civilizace. Každý Rytíř tohoto řádu stráví většinu života tréninkem duše a těla. Díky tomu jsou odlišní od ostatních válečníků starého světa. Přestože jde o kruté a silné válečníky, většinou bojují a žijí osamoceni. Často je potkáte samotné či v menší skupince cestující světem a hledající šanci jak uplatnit své síly k pomoci bližním.
Dwarfové
Jde o bojovníka na blízko, jenž má rád bolest. Jeho síla spočívá v bolesti kterou jemu a jeho lidem v partě způsobují nepřátelé. Čím více bolesti, tím větší sílu má. Toto umění se nazývá Grude. Protože Dwarfové dokáží svou nenávist udržet na uzdě a ve správný moment ji využít k lepšímu útoku. Čím více budete mlácen, tím více Grudges budete mít. Čím více Grudges, tím více abilit bude k dispozici.
Tento Dwarf si libuje v boji na blízko. Mlátí své nepřátele kladivem moci, sráží je na kolena a poté to s nimi skoncuje. Tato abilita se jmenuje Knockback. Hammerers jsou jednoduší na hraní, dávají hodně damage a hrát za ně je velká sranda. Pro MMORPG hráče: Jde o DPS mlátičku na blízko s možností požívat komba.
Engineer
Inženýr je ve světě Warhammeru vyhledávaná pomoc zejména když se něco pokazí. Dokáží vyrábět a používat celou řadu granátů, takže v případě že se na partu hrne banda nepřátel, není nad to, když je Inženýr zahrne granáty se stunem a poté s velkým dmg. Na solo hraní dokáže skvělé ovládat svou pušku a také si může stavět menší palné věže (gun turret). Jde o ranged DPS s velkou závislostí na předmětech (materiály).
Jde o buffera využívající sílu run. Dwarfové neví nic o lidské či elfí magii, objevili si svojí vlastní sílu. Využívají železné a kamenné kusy materiálu na které kreslí runy. Ty potom přikládají ke svému tělu či ke tělu svých přátel a tím je dokáží vylepšit. Samozřejmě je mohou hodit i na nepřátele a tím je poškodit nebo na ně přivolat debuff. Dále mají speciální Master Runes, které když dají na zem, všichni kolem mohou využívat síly run. Jde o bufera/nukera.
High Elves
Osvícení je dosaženo nejen ovládnutím těla, ale také duše. Pouze tak může bojovník porozumět cenně života a důvodu proč ho chránit za každou cenu.
Bíla věž Hoethu je místem rekrutu Swordmasterů. Swordmasteři nosí Velký meč Hoethu, jde o až 200 cm dlouhý, leč velmi lehký a rychlý meč, kterým dokáže nepřítele zabít dříve, než se zmůže na jakoukoliv obranu. Díky jeho rychlosti a velikosti meče, může úspěšně bojovat proti vícero nepřátelům naráz. Kromě toho má i řadu selfbuffů které zlepšují práci s mečem.
Jde o nejlepší mágy ve světě Warhammeru. Narozdíl od mágů Temných Elfů využívají pouze tu nejlepší magii, nikoliv rituály krve či spojení magie se záhrobím. Jsou ve spojení s Bohem Vědění a díky tomu dokážou kouzlit s minimální spotřebou many. Archmage využívá kouzla jak na útok tak i na obranu. I za to však platí svou cenu. Jeho magie musí být využívána s rozumem a rozhodností. Pokud by sloužil pouze k léčení svých přátel, brzy by se unavil a nemohl pomoci v nejtěžších bojích. V případě využití jen destruktivní magie by došlo ke stejnému konci. Vyprchání energie během několika kouzel. Archmage zkrátka musí uchovávat rovnost svých činů.
Chaos (Chaotičtí lidé - rozhodli se vyznávat jiné hodnoty, než lid Empire)
Jde o mága využívající sílu Tzeentch. Jeden z těch, kteří uvěřili tomu, že je ptačí Bůh Raven vybral pro jejich velikost. Nosí fantastické helmy, pokreslené hole a jezdí na démonickém talíři pokrytém ostny. Magusové využívají Energii Chaosu ze vzduchu, kterou přeměňují na destruktivní kouzla vržená vůči nepříteli ve formě blesků. Čím silnější Magus je, tím větší disk pod sebou má. Jde o magického nukera.
Využívají menší porci magie danou Bohem Raven. Díky tomu si mohou vyvolat záchvaty zuřivosti které jim poskytují dočasné zvýšení sil a použití určitých abilit. Kromě boje s holí dokážou kouzli nejrůznější debuffy a curse na nepřátele. Jde o nejsilnější debuffery ve hře. Díky jejich síle Tzeentch dokážou například naprosto znehybnit nepřítele a poté ho pomalu zničit klasickým meele skillem.
Chosen Champion of Tzeentch jsou nejsilnější bojovníci na blízko. Jejich silný armor dokáže ochránit před fyzickým útokem a jejich silná zbraň zničí jakéhokoliv nepřítele. I oni za to však platí velkou cenu. Jsou otroky Tzeench a musí tedy neustále bojovat. Vyhledávat boje a zabíjet. Mohou být použiti jako bojovníci i jako tanci. Pokud nosí štít od Bohyně Raven. Díky velké zbrani a těžkému armoru mají handicap proti rychlejším povoláním.
Na zamrzlé střeše světa - Norsca - žije mnoho různých severských ras. Celkově si říkají Norse. Narozeni na tak chladném a nepřátelském místě, jsou Norsemeni (seveřané) přirozeně silní a odolní vůči okolí. Sami o sobě si myslí, že jsou nejblíže bohům a snaží se zavděčit Chosen Champion of Tzeench ve snaze získat jejich pozornost a dík. Tito brutální válečníci jsou Maraudeři. Fanaticky touží jen po boji a ničení. Narozeni pro válku, oddání bohům a nekonečnému násilí. Marauderská bojová specialita je mutace. Když zmutují, jde o hrozný pohled který vydrží jen málokdo. Na druhou stranu jim poskytuje velkou výdrž, kůže je jakoby ze železa a ruce zmutují do nevídaných tvarů sloužící k umlácení cíle. Tato abilita se nazývá Gift of Change. Důvod žití Maraudera je jen jeden. Bojovat, zmutovat do něčeho ještě smrtelnějšího a znovu bojovat. Rozsévat bolest a násilí.
Velký orčí bojovník který používá kombinované útoky. V boji započnete útok nějakou abilitou a hra vám ukáže jaké další ability v pořadí použít. Díky tomu vyvoláte extra silnou kombinaci útoku. Komba mohou být 2 až 3 kroková (je nutné rychle za sebou provést 2 až 3 ability). Poté stačí sledovat zábavnou řež jak se z vašich nepřátel stanou bezvládné mrtvoly. Pokud rádi kombinujete a chcete využívat laciných ale účiných triků, potom je Black Orc právě pro vás. Jde o tanka s možností využít delší komba.
Jde o Orčího bojovníka který může jít do Berserku. V Berserku svítí červeně, je větší a dává více damage. Když se Choppa přepne do Berserku, objeví se mu nový hotbar s abilitama které lze využít jen v Berserku. Pokud chcete zabíjet nepřátele rychle a zběsile. Choppa je pro vás. Jde o rychlý melee DPS.
Jde o gobliního kouzelníka. Goblini jsou menší než orci, ale mohou ovládat magii. Čím více tuto magii využívají (jmenuje se Waagh) tím lepší v ní jsou. Tuto magii využívají zejména k podpoře větších kamarádů - Orků. Jde o Healer Nukera. Tedy léčitele na dálku. Čím více energie goblin má, tím více svítí zeleně. Když se vám na hotbaru zazelenají ability, máte je použít. Cokoliv co svítí zeleně je Waagh.
Tito goblini chytají, ovládají a trénují Squigy. Pokud nevíte co je to Squig, představte si masovou kouli se zubama. Na boj na dálku používají luk a poté pošlou na nepřítele svůj Squig. Squigů je hned několik druhů. Od těch kteří mají armor a dokáží skvěle tankovat zatímco jejich pán do nepřítele hází oštěpem nebo střílí lukem, až po takové kteří smrdí a vypařují ze sebe jed, který ničí vše kolem. V určitých případech dokáží Squigové svého pána sníst a nechat se tak ovládat zevnitř. Pokud chcete ve hře chodit jako dementní goblin, střílet do nepřátel z dálky a ovládat masovou kouli, Squig Herder je určen vám.
Elfky, jenž ochutnali sílu čarodějnictví. Jako takové byli samozřejmě zavrhnuty a rozhodli se vyznávat Khaine, Boha násilí. Jde o fanatické bojovnice. Nosí delší obětní dýky potřísněné jedem. Jsou velmi rychlý a bojové pole berou jako obětní místo pro svého Boha. Nářek nepřátel je pro ně nádhernou hudbou. Čím více krve prolijí, tím větší sílu mají. Pokud chcete hrát za Witch Elf, můžete představovat neuvěřitelnou sílu a možnost rychlého boje. Je však nutné vybrat si správný cíl. Tím jsou nepřátele v lehčích armorech. Pokud se dostanete do boje s těžce obrněným cílem, musíte vsázet na rychlost, taktiku a uhýbání. V podstatě jde o rogue.
Je velmi zvláštní a originální povolání. Jde o nejtemnější class ve hře. Zvládají jak boj na blízko díky lehčím mečům a dýkám, tak i Dark Arts, rituály ve spojení se záhrobím. Dokáži bojovat sami ale i posilnit buffy své přátele, případně oživit padlé aby bojovali pro ně. Jde o spojení Rogue se záhrobím a temnou magií. DoK je zatím posledním odhaleným povoláním u Dark Elfů.
Jedna z velkých výhod světa Warhammeru je absolutní vyrovnanost. To tedy znamená, že obě strany mají různá povolání, v základě jsou však podobná a i síly v PvP mají vyrovnané. Jde o hlavní devizu této hry. Mythic, tvůrce WHO, dříve vytvořili Dark Age of Camelot, což byla nejhranější MMORPG po dlouhou dobu. WoW jí předehnalo v populaci po cca 6 měsících existence. Hlavním důvodem byla zastaralost hry i graf. zpracování. Přesto DaoC spousta lidí dodnes hraje kvůli skvělému vybalancování povolání v PvP.
- skirmish: náhodné PvP poblíž hranic mezi zemí Armies of Destruction a Order, jde o mapy kde budou questy, ale nebudete nuceni tam chodit je plnit. Pouze půjde o bonusové, dobře odměněné questy které mají riziko napadení.
- battlefields: boje založené na splnění určitého cíle (CtF, apod)
- scenarios: instancované boje založené na určených bodech a balancované díky NPC "Dogs of War"
- kampaně: invaze na nepřátelské území ve snaze zabrat nepřátelské město - oproti WoW to nebude bez následků, výherci kteří zaberou nepřátelské město získávají výhody
Kromě klasických questů, které známe třeba právě z WoW, zde na vás čekají i další druhy úkolů:
- public quests: jde o veřejné questy, které se váží k určité lokaci. Přijdete do ní a vidíte status questu, kdo ho splní, získá velkou odměnu. Jde o velké questy, jejichž splnění vyžaduje spoluprácí více hráčů naráz.
- conflict quests: questy, které spočívají v plnění na území nepřítele
- kalendářní questy: jde o speciální questy, vázané k určitému datu (například na Vánoce, Nový rok)
Zde jen takovou perličku. Ve světě Warhammeru je město, které se jmenuje Praag, tedy Praha. Podle popisu a i vzhledu by mohlo jít o inspiraci naší českou Prahou - viz obrázky.